Obsah stránky | Úvodní stránka
Žamberk na Facebooku (odkaz se otevře v novém okně)  Žamberk na YouTube (odkaz se otevře v novém okně)

Sdružení historických sídel Čech Moravy a Slezska (odkaz se otevře v novém okně)

Napsali o nás ...

Vonwillerce vdechla život pára

Vyšlo dne:18.09.2012
Autor: Šárka Mikulecká
Periodikum:Orlický deník

Žamberk – Když Martin Holota se svými přáteli začal ve městě budovat muzeum starých strojů, dívali se na ně místní skrz prsty. Jako na Pražáka a Brňáka, kteří koupili "jejich" Vonwillerku, textilní fabriku, která jim desítky let dávala práci.
Po sobotním dni otevřených dveří se na ně většina místních bude dívat asi smířlivěji. "Pracovala jsem tady šestatřicet roků, je to pro mě těžké. Na jednu stranu mě to mrzí, protože odbyt pořád byl, a pak se z ničeho nic fabrika zastavila a během týdne jsme museli zůstat doma. Na druhou stranu jsem ráda, že se tady o to někdo bude starat," uvedla Věra ze Žamberku.
Stačí pár minut surfování na internetu, aby člověk zjistil, kdo je Martin Holota. Samouk, který se vypracoval na mistra několika řemesel a restauruje staré, především parní, stroje. A ve dvoře textilky stačil jediný pohled, aby člověk zjistil, že je to nadšenec do parních strojů, který chce jejich krásu zblízka ukázat lidem.


Unikátní sbírka

Když jsme spolu seděli na parním autě americké firmy Lokomobile z roku 1901, nadšeně hovořil o plánech, které směřují k otevření muzea v létě příštího roku: "Protože stroje, které zachraňujeme, jsou veliké, potřebovali jsme spoustu místa, proto jsme koupili tuto opuštěnou továrnu. Specializujeme se na parní stroje, máme jich nyní dvacet tři. Je to největší soukromá sbírka v Čechách. Dále tu máme sbírku benzinových a naftových stabilních motorů. Asi osmdesát zemědělských motorů pochází od dvaceti šesti českých výrobců, je to hodně vzácná sbírka. Jednou z největších expozic bude výstava automobilů."

Návštěvníci v sobotu v provozu viděli dva parní válce nebo dva parní automobily včetně lokomobilu, který si na začátku 20. století z Ameriky objednal Ferdinand d Este. I ten prošel rukama Martina Holoty. Začínal v osmnácti letech, s přáteli po kovošrotech vykupovali plechy a zachraňovali stroje. Teď si ho stroje, respektive jejich majitelé, nacházejí sami, restaurováním se živí.


Stroje, auta, dráha

Ve svém úsilí není sám. Automobily a do budoucna i motocykly bude mít v muzeu na starosti Pavel Číž z Prahy. Návštěvníkům zatím předvedl vůz Packard s karoserií Brožík, který byl jako tehdy nejrychlejší auto v republice vystaven na světové výstavě v Praze, nebo závodní automobil Praga Pikolo z roku 1925, jehož se u nás dochovaly pouhé dva exponáty. Celkem by v muzeu v budoucnu mělo být až třicet vozů.

"Je to finančně i časově náročné, ale někdo to dělat musí, abychom zachovali odkaz předků," říká s úsměvem Pavel Číž. Snem muzejníků je u objektu vybudovat úzkorozchodnou dráhu. Tři, čtyři sta metrů kolejí s nádražím a depem. Na dvoře proto na renovaci čeká i parní mašinka.
Muzejníci stroje nenechávají zahálet. Třeba parní válec z roku 1936 válcoval část dvora. Jedním z hlavních cílů sběratelů je umožnit lidem co nejbližší kontakt se starými stroji. Díky tomu si několik stovek lidí z Vonwillerky odneslo úžasný zážitek.
Vanický Zdeněk | dne 21.09.2012



Obsah stránky |  Navigace | Úvodní stránka