Po celou dobu existence lidstva se setkáváme s mimořádnými událostmi, které ohrožují zdraví a životy lidí, jejich majetek nebo životní prostředí. Vzhledem k technologickému rozvoji, zvyšujícím se potřebám lidí, k poškozování zemské atmosféry a k oteplování zemského povrchu dochází postupně k nárůstu vzniku mimořádných událostí, havárií a pohrom. Podle údajů OSN došlo za posledních 40 let až k čtyřnásobnému nárůstu škod z přírodních pohrom. Tyto nepříznivé události se nevyhýbají ani našemu území.
Důležitým prvkem v systému ochrany před následky mimořádných událostí a krizových situací je prevence. Ta však nedokáže jejich vzniku a šíření plně zabránit. Proto jsou zřizovány záchranné systémy, orgány krizového řízení a další příslušné složky. Jedním z hlavních prvků ochrany obyvatelstva se stává SEBEOCHRANA.
Na obce jsou přenášeny v oblasti bezpečnosti nové a rozsáhlé úkoly. Aby bezpečnostní systém dobře fungoval, je nutné pojmout krizové řízení a plánování a přípravu na mimořádné události a krizové situace jako součást každodenní činnosti městského úřadu, ale i dalších orgánů, složek i právnických a fyzických osob.
U Městského úřadu Žamberk, obce s rozšířenou působností pro dalších 26 obcí, zabezpečuje celkovou koordinaci bezpečnostních opatření a plnění převážné části těchto úkolů v oblasti přípravy odbor obrany a krizového řízení.
Z výše uvedených skutečností a na základě reálných potřeb seznámení občanů s touto problematikou vznikla následující příručka, která bude průběžně rozvíjena a doplňována, s tímto obsahem: